Top

Een aantal manieren om te ontspannen bij stress

Een aantal manieren om te ontspannen bij stress

Er zijn veel redenen waarom mensen stress kunnen hebben. Misschien is je relatie beëindigd of heb je problemen op je werk. Stress kan veel gevolgen hebben op een lichaam, zowel lichamelijk als psychisch. Uiteindelijk kan stress uitmonden in een burn-out, of nog erger. Gelukkig zijn er veel manieren om te ontspannen, in dit artikel gaan wij er een aantal geven.

Ga bewegen

Ga lekker even een klein blokje om of loop een rondje in het bos, het is belangrijk om je hoofd af en toe helemaal leeg te maken. Neem desnoods een familielid of vriend mee met wie je kan praten om je gedachten ergens anders te brengen. Naar de sportschool, een potje tennissen of voetballen kan ook heel ontspannend zijn. Door sporten maak je namelijk de stof endorfine aan en die maakt je gelukkig(er) en ontspannen.

Haal adem door je buik

Dit wordt door veel mensen beschouwd als één van de beste tips tegen stress. Als je door je buik ademt krijgt je lichaam namelijk meer zuurstof, wat gelijk je hersenen een seintje geeft dat er niks aan de hand is. Adem 5 tellen in via je buik en adem vervolgens in 5 tellen uit, houdt dit een paar minuten in en je zult je rustiger voelen.

Neem een lekker warm bad

Een warm bad ontspant zowel het lichaam als de geest. Zeker als je kruiden, zout of oliën aan het water toevoegen. Je kan het beste ‘s avonds naar bed gaan, zeker als je al een periode slecht kan slapen. Het warme water en de eventuele toevoegingen maken je heerlijk rozig en bereiden je zo voor op een goede nachtrust. Buiten een gewoon bad nemen is het ook lekker om in een jacuzzi te gaan zetten met een lekker drankje. Je hebt in Nederland meerdere professionele verkopers van bubbelbaden, bijvoorbeeld Elite Wellness.

Kijk een leuke film

Lachen is hardstikke gezond, het zorgt ervoor dat je stress hormonen afnemen en je bloedruk omlaag gaat. Zeker in combinatie met een leuke film of serie en een aantal vrienden kan dit erg ontspannend zijn.

Thee

Uit studies blijkt dat een sterke kop zwarte thee je cortisol level (stress hormoon) met 50% laat dalen, helaas geldt dit niet voor een kop kruidenthee.

Ertussenuit

Eventjes lekker ertussenuit kan wonderen doen bij stress. Boek bijvoorbeeld een vakantiehuisje in de natuur, of ga op avontuur met een huurcamper!