Top

Het belang van collageen voor je gezondheid

Het belang van collageen voor je gezondheid

Collageen verwijst naar de familie der eiwitten. Dit zijn de primaire structurele componenten van ons bindweefsel (zoals huid of kraakbeen). Ongeveer een derde van alle eiwitten in het menselijk lichaam zijn collageen. Binnen de collageenfamilie, kan men ook nog eens 28 verschillende subtypes onderscheiden, die gecategoriseerd worden op basis van hun samenstelling aminozuren (“bouwstenen”). 

Ongeveer 90% van het collageen in ons lichaam behoort tot het type 1. Deze wordt aangetroffen in onze huid, pezen, organen en botten. Het resterende collageen bestaat uit de volgende soorten:

Type 2: komt voor in het kraakbeen.

Type 3: komt voor in het beenmerg en de lymfeklier.

Type 4: komt voor in het basismembraan (dit is het uitwendig laagje dat veel weefsel omringt).

Type 5: komt voor in het haar en de oppervlakte cellen.

Waar komt collageen vandaan?

Ons lichaam maakt uit zichzelf collageen aan door voedingseiwitten af te breken tot aminozuren (lees: de ”bouwstenen” van ons lichaam). Aminozuren vormen de basis van vele soorten eiwitten in het lichaam. Deze “bouwstenen” verkrijg je door een gebalanceerd dieet van eiwitrijk voedsel te eten (vlees, eieren, noten, granen). Als je hierbij ook fruit en verse groenten toevoegt, worden ook nog eens antioxidanten aangebracht, die het lichaam beschermen.

Het vermogen van het lichaam om collageen te produceren neemt met de leeftijd af. Ook een overmatige blootstelling aan de zon, roken, of een ongezonde voeding kunnen de productie van collageen afremmen. 

Collageen supplementen 

Voordat je overweegt om een collageensupplement te nemen, is het belangrijk om eerst te kijken hoe jouw dieet en levensstijl de collageenproductie in jouw lichaam beïnvloeden. Het toevoegen van een supplement aan een slechte voeding en levensstijl heeft geen enkel gezondheidsvoordeel. Zo is de aanwezigheid van vitamine C in het lichaam enorm belangrijk voor lichaamseigen collageen productie. Wanneer men echter te maken heeft met een chronisch tekort, kan men overwegen om een supplement te nemen. Het innemen van deze supplementen kan de volgende gunstige effecten teweegbrengen:

  1. Een verbeterde huidgezondheid

Collageen is een belangrijk onderdeel van onze huid. Het speelt een rol bij het versterken en verbeteren van de elasticiteit en hydratie van onze huid. Door ouderdom is er een lagere collageenproductie in het lichaam en wordt de huid droog en rimpelachtig. Het nemen van collageen poeder voor de huid kan dit natuurlijk proces vertragen. 

  1. Voorkomen van botverlies

Je botten zijn grotendeels van collageen gemaakt. Hierdoor krijgen ze een sterke structuur. Naarmate wij ouder worden, neemt de botmassa af. Dit kan leiden tot osteoporose en een verhoogd risico op botbreuken. Ook hier kan dit proces vertraagd worden dankzij het nemen van collageensupplementen. 

  1. Helpt bij het verlichten van gewrichtspijn

Collageen helpt de integriteit van het kraakbeen te behouden, het weefsel dat gewrichten beschermt. Door de natuurlijke afname van de hoeveelheid collageen in het lichaam, loopt men meer kans op gewrichtsaandoeningen. Er werd aangetoond dat collageensupplementen de symptomen van artrose kan helpen verbeteren en de pijn verminderen.

  1. Kan de spiermassa vergroten

Ongeveer 10% van het spierweefsel bestaat uit collageen. Het wordt door ons lichaam gebruikt om spieren te versterken. Met een hogere leeftijd vergroot de kans op het verliezen van spiermassa en een collageensupplement kan dit verlies compenseren. 

  1. Gunstig voor hartgezondheid

Collageen geeft structuur aan onze slagaders, die bloed van het hart naar de rest van het lichaam transporteren. Zonder voldoende collageen kunnen slagaders verzwakken en kwetsbaar worden. Dit kan leiden tot atherosclerose (het vernauwen van de slagaders) en dit kan weer leiden tot een hartaanval.