Top

Waarom zwemmen zo goed voor je is!

Waarom zwemmen zo goed voor je is!

Zwemmen is een van de meest intensieve sporten en het kan wonderen doen voor je spieren en je conditie. Regelmatig zwemmen zorgt er dan ook voor dat je een supergoede conditie krijgt en dat je superfit wordt. Je kunt natuurlijk elke dag naar het zwembad in het dorp gaan, maar wanneer je echt vaak wil zwemmen, dan kun je ook een zwembad laten plaatsen in je tuin!

Welke spieren train je met zwemmen?

Wanneer je regelmatig gaat zwemmen, zal je sterkere spieren krijgen. Maar welke spieren train je eigenlijk? Het is belangrijk om in gedachte te houden dat je je spieren alleen traint wanneer je regelmatig het zwembad in duikt. Zwemmen is eigenlijk een van de weinige sporten waarbij je daadwerkelijk al je spieren gebruikt! Wanneer je regelmatig baantjes gaat trekken, zal je merken dat je sterkere arm- en beenspieren krijgt, maar ook je buikspieren zullen sterker worden. Laat die strakke buik maar komen dus!

Wat zijn de verdere effecten van zwemmen op je lichaam?

Wanneer je regelmatig een serieus baantje trekt, is dat erg goed voor je hart en longen. Hoewel bij iedere sport je hartslag natuurlijk omhoog gaat, komt daar bij het zwemmen ook een onregelmatige ademhaling bij kijken. Zo train je je longen extra goed! Je lichaam leert hierdoor ook efficiënter met zuurstof om te gaan. Daarnaast zorgt zwemmen dus voor sterkere spieren. Maar ook wanneer u pijnlijke gewrichten of spieren hebt, en sporten als hardlopen dus niet geschikt zijn, kunt u gaan zwemmen. Door de gewichtloosheid onder water, zal je minder last hebben van pijnlijke spieren en gewrichten. Daarnaast heeft zwemmen ook een mentaal effect. Zo is het erg goed voor je ontspanning. Wanneer je gaat zwemmen, zal je lichaam endorfine aanmaken waardoor je een gelukkig gevoel ervaart. Zo levert een paar baantjes trekken vaak meer energie op dan dat het kost!

Kun je afvallen door te zwemmen?

Ja, natuurlijk kun je afvallen door te zwemmen! Wanneer je gaat zwemmen, verbrand je namelijk meer calorieën dan wanneer je op de bank ligt. En als je het regelmatig doet, krijg je dus ook sterkere spieren die ook meer calorieën nodig gaan hebben om te werken, de hele dag door, waardoor je uiteindelijk de hele dag door meer calorieën verbrandt. Het is natuurlijk wel belangrijk om nog gezond te blijven eten en leven, anders zal je ook wanneer je gaat zwemmen niet afvallen.