Top

Wat houdt crossfit in?

Wat houdt crossfit in?

Je hebt het de laatste jaren vast ook al wel eens opgemerkt: crossfit is een heuse rage. Ben je van plan om eens een kijkje te nemen bij bijvoorbeeld crossfit in Roosendaal, maar wil je eerst toch een idee krijgen wat dat nou exact is? Dan ben je aan het goede adres!

Wat is crossfit?

Crossfit is een vorm van fitness die verschillende bewegingsvormen in één training combineert. Het neemt elementen over uit het gewichtheffen, atletiek en de gymnastiek en richt zich op functionele bewegingen en veel variatie. Het is een trainingsvorm die bovendien de verpersoonlijking is van hard gaan. Een training is er altijd eentje aan een hoge intensiteit en van een lekker tempo.

Hoe ziet zo’n training er dan uit?

Crossfit is een sport met ontzettend veel variatie en dat betekent ook dat in principe geen twee dagen dezelfde workout kennen. Elke dag staat er een nieuwe WOD, wat staat voor workout of the day, geprogrammeerd. Wat moet je je voorstellen bij het type oefeningen die daarbij de revue passeren? Dat gaat van squatten tot benchpress tot burpees, pull-ups en ouderwets gewichtheffen. De ene dag is de bedoeling een zoveel mogelijk herhalingen te halen binnen een bepaalde tijd, de andere dag om een vast aantal zo snel te doen of om jouw eigen maximum op te zoeken.

Wat zijn de voordelen?

Sporten doe je natuurlijk in de eerste plaats omdat je stappen vooruit wilt zetten. Je wilt afvallen, een strakker lichaam, beter in je vel zitten of gewoon sterker worden. Leuk bij crossfit is dat je eigenlijk met dank aan de WODs altijd een goed zicht hebt op jouw vooruitgang. Bovendien wordt je functioneel fit. De nadruk ligt op bewegingen die je in het dagelijkse leven sowieso moet uitvoeren en dat merk je dan ook al snel.

Naast het grote voordeel dat je jouw lichaam op een functionele manier aanpakt is er het feit dat je quasi individuele begeleiding krijgt. In tegenstelling tot bij de sportschool train je niet zomaar op je eentje. Je traint in een beperkte groep onder begeleiding van één of meerdere trainers die foute bewegingen en technieken corrigeren. Zo leer je de oefeningen niet alleen technisch correct aan, maar heb je ook professionals die jou op de moeilijke momenten er doorheen sleuren. En helpt dat niet? Dan heb je nog altijd de groep om je aan op te trekken.